Учебная программа по рисунку, живописи и композиции 

Рисунок

живопись, графика, скульптура, декоративно-прикладное искусство и архитектура.jpeg

Курс рисунка является основным для всех, кто делает первые шаги в изобразительном искусстве. Он знакомит слушателей с такими важнейшими базовыми понятиями как форма, объем, линия, пятно, свет и тень, рефлекс, плоскость и глубина, пространство, перспектива. Приоткрывает тайны создания на плоскости объемного изображения с помощью карандаша или мягких материалов. Умеющий правильно держать карандаш приобретает ни с чем несравнимую свободу и становится способен выразить любую свою самую смелую фантазию. На уроках рисования Вы научитесь поэтапно рисовать в различных материалах – карандашом, соусом, сангиной, углем. Начав с нуля, постепенно Вы научитесь рисовать натюрморты, цветы, портреты, пейзажи, и даже фигуру человека.

Учебная программа 

· Рисунок геометрических тел. Знакомство с основами рисования: компоновка в листе, организация в пространстве, перспектива, штрих.

· Натюрморт из геометрических тел. Основы композиционного и пластического построения.

· Рисунок архитектурных розеток и драпировок. Знакомство с простейшими формами и ритмами.

· Рисунок гипсовой маски и частей головы Давида. Знакомство с особенностями строения головы человека: глаз, нос, губы, ухо.

· Рисунок черепа. Знакомство с основами анатомии и объемного построения головы человека.

· Рисунок гипсовой головы.

· Портрет. Рисунок живой модели.

· Рисунок фигуры. Знакомство с построением фигуры человека на плоскости.

Живопись

Мастер-классы живописи маслом в хайфе в израиле.jpg

Курс живописи дает возможность попробовать себя в различных живописных техниках от акварели и пастели до масла, темперы и акрила. Вы научитесь видеть и воспринимать мир цветным и передавать свои впечатления на холсте, узнаете, что разные цвета по-разному взаимодействуют друг с другом. С удивлением обнаружите, что для создания сложнейшего и разнообразного по цвету произведения, порой достаточно всего трех красок. А когда кисточки станут продолжением Ваших рук, Вы обогатите это мир новыми живописными шедеврами, достойными занять свое место в самой взыскательной коллекции.

Учебная программа 

·         Натюрморт из простых предметов. Знакомство с основами живописи.

·         Сложный натюрморт. Основы композиционного и пластического построения в живописи

·         Пейзаж

·         Портрет


Композиция

Этот курс предназначен для тех, кто уже знаком с основами рисунка и живописи и намерен развивать свои навыки на качественно новом уровне. Он также является обязательным для тех, кто готовится к поступлению в художественные учебные заведения. Курс композиции познакомит Вас с закономерностями динамического построения изображения на плоскости, научит работать в разных форматах (прямоугольник, квадрат, круг, овал). Вы узнаете, что содержание, эмоциональное наполнение и художественный образ любого произведения искусства зависит в первую очередь от композиционного построения, а законы композиции идентичны для всех видов изобразительного искусства.

Существует множество книг и пособий по композиции, но ни одно из них не научит вас компоновать, не даст рецепт построения картины, потому что рецепта нет, как и нет идеальной композиции.

В композиции все строится на нюансах, о которых невозможно рассказать в общих чертах, без привязки к конкретному композиционному решению.

 Композиция это: главное и второстепенное, понятие пятна и развитие его в формате, организация композиционного пространства, цветовое и тональное решение, выбор формата, ритмика и пластика, пауза и информативное наполнение, дробное и простое пятно, объемное и плоское, решение углов, композиционный центр, подход к краям композиции и Обрезы, контраст и значение касаний, подчинение, закон золотого сечения, линия горизонта

Об этом и многом другом мы будем вести беседу, на основе ваших композиционных эскизов. Вы вплотную сможете подойти к созданию своего собственного, грамотно построенного произведения, что является вершиной изобразительного искусства.

Цели и задачи программы

Основная цель программы : Освоение учениками знаний и навыков начального профессионального художественного образования. Формирование образного, художественного и пространственного видения мира и выражения его языком изобразительного искусства. Для достижения этой цели в обучении используется комплексный подход – программа содержит элементы основных и дополнительных спец дисциплин: рисунка, живописи, композиции, цветоведения, дизайна, прикладной графики, перспективы, декоративно-прикладного искусства. Процесс познания происходит посредством личной художественной деятельности и изучения художественного наследия, а также выдающихся произведений искусства.

Уроки проводятся в контексте взаимодействия различных видов искусства: живописи, музыки, литературы, что развивает изобразительные способности, активизируют творческий потенциал детей, расширяют диапазон воздействия каждого вида искусства и соответствуют возрастным особенностям школьников. Ученики учатся трансформировать слуховые образы в зрительные и создавать на их основе графическое изображение. -Основой обучения является рисование с натуры и сочетается с работой по памяти и представлению.

Процесс обучения строится по принципу «от простого к сложному», от краткосрочных упражнений к длительным заданиям, от общего к частному и вновь к общему. В начале ученик овладевает навыками работы с простейшими геометрическими формами, от плоскостных заданий переходим к заданиям с объемами и пространством. Параллельно происходит работа с развитием колористического видения, основными законами цветоведения, обучения техническим приемам акварельной живописи, гуашью. На основе этого у учащегося постепенно развивается осознанное чувство ритма, движения, силуэта.

Цель занятий композиции состоит в том, чтобы научить понимать язык искусства, а через него его суть, развивать образное восприятие мира, формировать мировоззрение, духовно, нравственно и эстетически развивать учеников. Практические работы выполняются в разных техниках и разными материалами, в различных видах декоративно-прикладного искусства.

Задачи программы:

- приобщение учеников к художественной культуре, обучение их основам изобразительной грамоты, а также выявление наиболее одаренных учащихся для продолжения художественного образования в средних специальных и высших учебных заведениях;

- обучение навыкам и умениям в работе над практическими заданиями, осмысление художественного языка, его особенностей и условностей;

- воспитание у учащихся высоких эстетических критериев, воспитание эстетического вкуса;

- интеллектуальное развитие учащихся, расширение их кругозора;

-развитие цветоощущения, зрительной памяти, художественно-творческой активности, художественных способностей, фантазии;

- обучение основам теории и практики живописи, развитие у учащихся способности видеть и изображать окружающий мир во всем многообразии его цвето-световых отношений. Пользуясь живописными средствами, лепить форму цветом, овладеть техническими приемами акварельной живописи, гуашью и основам цветоведения;

- обучения основам теории и практики графических изобразительных средств: карандаш, тушь и иных графических материалов;

- научить учащихся видеть и изображать на плоскости предметы окружающего нас мира по средствам передачи их формы, объема, материала, фактуры, их положения относительно друг друга и глада рисующего в световоздушной среде различными графическими средствами: линией, штрихом, пятном;

- формирование навыков передачи цветом и тонам предметов с натуры, по памяти, представлению и умений пользоваться художественно-выразительными средствами живописи, графики, углубление знаний по перспективе, цветоведению, дизайну, передаче формы и объема композиции, воспитание и развитие у учащихся художественного видения, способность не просто копировать действительность, а выражать свое отношение композиционного решения;

- выявлять и развивать индивидуальные наклонности и способности учащихся; - приобщение к наследию отечественного и мирового искусства.

Принципы построения программы:

- постепенное усложнение заданий от простого к сложному, от краткосрочных к длительным заданиям;

- закрепление полученных знаний в ходе выполнения последующих заданий;

- индивидуальный подход к учащемуся с учетом уровня его индивидуального развития.

Формы и методы обучения

В процессе занятий используются формы занятий: традиционные, комбинированные и практические занятия.

Методы, в основе которых лежит способ организации занятия:

- словесный (устное изложение, беседа, рассказ);

-наглядный (показ видео и мультимедийных материалов, иллюстраций, работ учащихся, наблюдение, показ (выполнение) педагогом, работа по образцу и др.);

- практический.

Методы, в основе которых лежит уровень деятельности детей:

- объяснительно-иллюстративный – дети воспринимают и усваивают готовую информацию;

- репродуктивный – учащиеся воспроизводят полученные знания и освоенные способы деятельности;

- частично-поисковый – участие детей в коллективном поиске, решение поставленной задача совместно с педагогом;

- исследовательский – самостоятельная творческая работа учащихся.

Методы, в основе которых лежит форма организации деятельности учащихся на занятиях:

- фронтальный – одновременная работа со всеми учащимися;

- индивидуально-фронтальный;

- индивидуальный.

Ожидаемые результаты

К концу обучения учащиеся должны:

- знать и осознанно пользоваться выбором формата листа и умением компоновать изображение на листе;

- уметь построить форму предмета с использованием знания пропорции и конструкции предмета, с применением осевых конструктивных и вспомогательных линий;

- умение передать объем с помощью светотени, передачи фактуры и тона предмета;

- видеть и изображать на двухмерной плоскости листа: форму, oбъем и пространство графическими материалами: линией, штрихом и пятном, а также цветом и тоном;

- развить способности целостного видения, умение наблюдать и запоминать увиденное, сюда входит развитие остроты и точность глазомера в определении пропорции и светотеневых отношениях;

- для понимания пространства формы использовать знания перспективы, геометрической конструкции предметов, основ анатомического строения человека, животных, птиц, геометрические тела, проволочные каркасы помогают понять строения формы, перспективу, закономерности распределения светотени, развивают пространственное изображение, умение видеть цвет;

- усвоить сведения по цветоведению: понятие спектра, о его цветах основных и дополнительных, теплых и холодных, контрастных и сближенных, понятие локальный цвет, о влиянии на него света, о роли тона в передаче формы и материальности предмета, о светосиле цвета воздушной среды, взаимодействие цветов, рефлексе;

- научиться последовательно вести этюд, брать большие цветовые отношения, передавать свето-воздушную среду и материальность предметов;

- развивать осознанное восприятие света, осмыслить понятие формата, ритма, тона, понятие декоративности, законы соподчинения и контрасты, иметь понятие цельного и детали, колористической цельности листа; - знать и осознанно пользоваться разнообразными материалами (гуашь, акварель, пастель, карандаш, тушь и т.д.), свободно работать карандашом и кистью (постановка руки);

- выработать навыки поэтапного и аккуратного ведения работы;

- знать основные жанры (натюрморт, пейзаж, анималистический жанр, портрет) и виды произведений (живопись, графика, скульптура, декоративно-прикладное искусство и архитектура) изобразительного искусства;

- развить внимание, память, мышление, пространственное воображение; мелкую моторику рук и глазомер; художественный вкус, творческие способности и фантазию;

- улучшить свои коммуникативные способности и приобрести навыки работы в коллективе

Reuven Rubin - Israeli painter

Reuven Rubin Israel Art Judaica.jpg

Reuven Rubin (Hebrew: ראובן רובין‎; November 13, 1893 – October 13, 1974) was a Romanian-born Israeli painter and Israel's first ambassador to Romania. 

Rubin Zelicovici (later Reuven Rubin)[2] was born in Galaţi to a poor Romanian Jewish Hasidic family. He was the eighth of 13 children.[1] In 1912, he left for Ottoman-ruled Palestine to study art at Bezalel Academy of Art and Design in Jerusalem. Finding himself at odds with the artistic views of the Academy's teachers, he left for ParisFrance,[3] in 1913 to pursue his studies at the École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. At the outbreak of World War I, he was returned to Romania, where he spent the war years.

In 1921, he traveled to the United States with his friend and fellow artist, Arthur Kolnik, with whom he had shared a studio in Cernăuţi. In New York City, the two met artist Alfred Stieglitz, who was instrumental in organizing their first American show at the Anderson Gallery.[4] Following the exhibition, in 1922, they both returned to Europe. In 1923, Rubin emigrated to Mandate Palestine.

Rubin met his wife, Esther, in 1928, aboard a passenger ship to Palestine on his return from a show in New York City. She was a Bronx girl who had won a trip to Palestine in a Young Judea competition.[1] 

The history of Israeli art began at a very specific moment in the history of international art, at a time of Cezannian rebellion against the conventions of the past, a time typified by rapid stylistic changes.[5] Thus Jewish national art had no fixed history, no canon to obey. Rubin began his career at a fortunate time.

The painters who depicted the country’s landscapes in the 1920s rebelled against Bezalel. They sought current styles in Europe that would help portray their own country’s landscape, in keeping with the spirit of the time. Rubin’s Cezannesque landscapes from the 1920s[6] were defined by both a modern and a naive style, portraying the landscape and inhabitants of Israel in a sensitive fashion. His landscape paintings in particular paid special detail to a spiritual, translucent light.

In Palestine, he became one of the founders of the new Eretz-Yisrael style. Recurring themes in his work were the biblical landscape, folklore and people, including YemeniteHasidic Jews and Arabs. Many of his paintings are sun-bathed depictions of Jerusalem and the Galilee. Rubin might have been influenced by the work of Henri Rousseau whose style combined with Eastern nuances, as well as with the neo-Byzantine art to which Rubin had been exposed in his native Romania. In accordance with his integrative style, he signed his works with his first name in Hebrew and his surname in Roman letters.

In 1924, he was the first artist to hold a solo exhibition at the Tower of David, in Jerusalem (later exhibited in Tel Aviv at Gymnasia Herzliya). That year he was elected chairman of the Association of Painters and Sculptors of Palestine. From the 1930s onwards, Rubin designed backdrops for Habima Theater, the Ohel Theater and other theaters.

His autobiography, published in 1969, is titled My Life - My Art. He died in Tel Aviv in October 1974, after having bequeathed his home on 14 Bialik Street and a core collection of his paintings to the city of Tel Aviv. The Rubin Museum opened in 1983. The director and curator of the museum is his daughter-in-law, Carmela Rubin.[1] Rubin's paintings are now increasingly sought after. At a Sotheby's auction in New York City in 2007, his work accounted for six of the ten top lots.[1]

Biblical Zionism in Bezalel Art

bezalelpalestine.jpg

by Dalia Manor

SURPRISING AS IT MAY SOUND, the visual art that has developed in Jewish Palestine and in Israel has drawn its inspiration from the Bible only on a limited scale. In recent years, some biblical themes have been taken by artists as metaphor in response to events in contemporary life. 1 But, as a whole, the bible has been far less significant for Israeli art then one would expect, especially when comparing the field to literature. The art of Bezalel, whose school and workshops were established in Jerusalem in 1906, is a special case however. This article will discuss the role and meaning of the use of biblical themes in the art of this institution, the founding of which is commonly regarded as marking the beginning of Israeli art.

The works produced in the Bezalel School of Art and Crafts in Jerusalem during its first phase (1906-1929) are usually classified according to the material and technique employed in their making. In analyzing the objects, greater emphasis is given to questions of style, whereas the iconography is discussed in broad generalizations or linked with stylistic aspects. 2 Setting aside questions of style or function, however, the works produced at Bezalel reveal that biblical themes played a considerable part; but this is by no means obvious. With regards to activity in the field of Jewish art in Europe at the time of Bezalel's foundation, and the later developments in Jewish art in Eretz Yisrael since the 1920s, it seems fairly clear that the recurrence of biblical subjects in Bezalel art is in fact exceptional. Since the iconography of Bezalel has been very little explored, this phenomenon has been overlooked. 3 This is partly due to the nature of Bezalel products, which are classified as decorative art and handicrafts, and are thus traditionally discussed in terms of form and quality of execution, rather than in terms of subject matter. Since Bezalel was not merely an art school accompanied by workshops, but rather an organized enterprise that aimed at national and cultural goals, the study of the subject matter of its artistic products may offer a further insight into the purpose and meaning of these works and of the Bezalel project in general.

The analysis of the subject matter in Bezalel art is based on the most comprehensive survey so far of Bezalel works--the exhibition held at the Israel Museum in 1983 and its accompanying catalogue, 4 which shows that biblical themes are prominent in figurative works. With the exclusion of portraits, of all the figure representations, biblical figures comprise about half, and biblical themes exceed by far other historic and Jewish themes. Although the themes are varied and some occur only rarely, certain tendencies emerge in the choice of biblical subjects:

 

1. There is an emphasis on figures that represent leadership, heroism, and salvation; e.g., Moses, David, Samson, Judith and Esther.

 

2. There are numerous scenes of exile and redemption: by the waters of Babylon, the exodus from Egypt, the prophet Elijah who proclaims the redemption and prophecies of the last days, particularly those describing ideal peace. Especially prominent in this category is the image of the two spies carrying the cluster of grapes, thus expressing their view of the land of milk and honey. One may also add to this group images of Adam and Eve in Paradise.

 

3. There is a particular attraction to the use of romantic pastorals in "oriental" scenery--most often the meeting of Rebecca and Eliezer at the well, Jacob and Rachel, and the figure of Ruth. The ideal romantic love is of course depicted via the Song of Songs.

Generally speaking, no conflict, war, disaster or negative aspect of biblical life are depicted, with the exception of the selling of Joseph and the Expulsion from Eden, both of which are rare. Even the depiction of the Akedah (The Binding of Isaac) is rare. Also rare are themes that involve contact between humankind and the divine, such as meeting with angels..

The Architect of the Tabernacle

Bezalel.jpg

In Ex. xxxi. 1-6, the chief architect of the Tabernacle. Elsewhere in the Bible the name occurs only in the genealogical lists of the Book of Chronicles, but according to cuneiform inscriptions a variant form of the same, "Ẓil-BêI," was borne by a king of Gaza who was a contemporary of Hezekiah and Manasseh. Apparently it means "in the shadow [protection] of El." Bezalel is described in the genealogical lists as the son of Uri, the son of Hur, of the tribe of Judah (I Chron. ii. 18, 19, 20, 50). He was said to be highly gifted as a workman, showing great skill and originality in engraving precious metals and stones and in wood-carving. He was also a master-workman, having many apprentices under him whom he instructed in the arts (Ex. xxxv. 30-35). According to the narrative in Exodus, he was definitely called and endowed to direct the construction of the tent of meeting and its sacred furniture, and also to prepare the priests' garments and the oil and incense required for the service.

—In Rabbinical Literature:

The rabbinical tradition relates that when God determined to appoint Bezalel architect of the desert Tabernacle, He asked Moses whether the choice were agreeable to him, and received the reply: "Lord, if he is acceptable to Thee, surely he must be so to me!" At God's command, however, the choice was referred to the people for approval and was indorsed by them. Moses thereupon commanded Bezalel to set about making the Tabernacle, the holy Ark, and the sacred utensils. It is to be noted, however, that Moses mentioned these in somewhat inverted order, putting the Tabernacle last (compare Ex. xxv. 10, xxvi. 1 et seq., with Ex. xxxi. 1-10). Bezalel sagely suggested to him that men usually build the house first and afterward provide the furnishings; but that, inasmuch as Moses had ordered the Tabernacle to be built last, there was probably some mistake and God's command must have run differently. Moses was so pleased with this acuteness that he complimented Bezalel by saying that, true to his name, he must have dwelt "in the very shadow of God" (Hebr., "beẓel El"). Compare also Philo, "Leg. Alleg." iii. 31.

Bezalel possessed such great wisdom that he could combine those letters of the alphabet with which heaven and earth were created; this being the meaning of the statement (Ex. xxxi. 3): "I have filled him . . . with wisdom and knowledge," which were the implements by means of which God created the world, as stated in Prov. iii. 19, 20 (Ber. 55a). By virtue of his profound wisdom, Bezalel succeeded in erecting a sanctuary which seemed a fit abiding-place for God, who is so exalted in time and space (Ex. R. xxxiv. 1; Num. R. xii. 3; Midr. Teh. xci.). The candlestick of the sanctuary was of so complicated a nature that Moses could not comprehend it, although God twice showed him a heavenly model; but when he described it to Bezalel, the latter understood immediately, and made it at once; whereupon Moses expressed his admiration for the quick wisdom of Bezalel, saying again that he must have been "in the shadow of God" (Hebr., "beẓel El") when the heavenly models were shown him (Num. R. xv. 10; compare Ex. R. 1. 2; Ber. l.c.). Bezalel is said to have been only thirteen years of age when he accomplished his great work (Sanh. 69b); he owed his wisdom to the merits of pious parents; his grandfather being Hur and his grandmother Miriam, he was thus a grand-nephew of Moses (Ex. R. xlviii. 3, 4). Compare Ark in Rabbinical Literature.

The Bezalel Style

 Bezalel , panoramic view c. 1913
from Bezalel catalogue

From the very beginnings of the Bezalel enterprise, there was a conscious effort to create a new and unique "Hebrew" style of art. Bezalel students and artisans sought inspiration in the native flora and fauna, notably the palm tree and the camel. They referenced archeological treasures, replicating Judean coins in filigree pieces and utilizing ancient mosaic floor designs in the carpet workshop. Traditional Jewish symbols such as the six-pointed Star of David and the seven-branched menorah were especially popular, as were architectural icons of the Holy Land. Biblical heroes, "exotic" Jewish ethnic types, modern halutzim (pioneers), and Zionist luminaries were also common subjects. Perhaps the most innovative "Hebrew" artistic creation of the Bezalel School was the decorative use of the letters of the Hebrew alphabet. Influenced both by Art Nouveau European typography and Islamic calligraphy, Hebrew letters served as a distinct decorative motif found on nearly every object created at Bezalel.

Bible with Bezalel Binding

This elaborate silver binding is the work of the two most renowned artists of the Bezalel School, Ze'ev Raban and Meir Gur-Arie. In addition to teaching at Bezalel, the two founded the Industrial Art Studio in 1923, which continued to operate after the closing of the school in 1929.

Three ivory medallions are set into the binding. On the front cover is an ivory plaque of the Tablets of the Law, guarded by the cherubim, here depicted as winged lions. On the back cover, four winged creatures, representing Ezekiel's vision of the Chariot of God, encircle an ivory roundel that portrays Jews praying at the Western Wall, the last standing remnant of the Temple. On the spine, a vertical plaque bears the Hebrew word TaNaKH, the acronym for TorahNevi'im, and Ketuvim (Pentateuch, Prophets, and Writings), the three sections of the Hebrew Bible.

Solomon's Temple

Solomon's Temple.jpg

According to the Hebrew BibleSolomon's Temple, also known as the First Temple, was the Holy Temple (Hebrew: בֵּית־הַמִּקְדָּשׁ‎‎: Beit HaMikdash) in ancient Jerusalem before its destruction by Nebuchadnezzar II after the Siege of Jerusalem of 587 BCE and its subsequent replacement with the Second Temple in the 6th century BCE.

The Hebrew Bible states that the temple was constructed under Solomon, king of the United Kingdom of Israel and Judah and that during the Kingdom of Judah, the temple was dedicated to Yahweh, and is said to have housed the Ark of the Covenant. Jewish historian Josephus says that "the temple was burnt four hundred and seventy years, six months, and ten days after it was built",[1] although rabbinic sources state that the First Temple stood for 410 years and, based on the 2nd-century work Seder Olam Rabbah, place construction in 832 BCE and destruction in 422 BCE, 165 years later than secular estimates.

Bezalel and Oholiab

What skills did Bezalel and Oholiab possess? What does this say about the way the Spirit of God equips people for leadership? Why might God have equipped them with people skills as well as artistic and practical skills? How would each be needed in building the Tabernacle?

    REFLECT: When told everything to do and exactly how to do it, how do you typically respond? If given the spiritual and physical resources to do it, and protected from overworking, how do you respond?

    Not only does ADONAI give the details and specifications for the building of the Tabernacle, but He also personally selected who would oversee the work. Bezalel was to have overall charge of the building with Oholiab as his assistant. Without a doubt these men were selected because of their superior talent and previous experience. God promised that Bezalel would be filled with the Spirit of God. The construction of the Tabernacle was no small task. It would take skill and imagination. For this responsibility the LORD chose the best and gave them divine help.

    Then ADONAI said to Moses His prophet: See, I have chosen Bezalel son of Uri, the son of Hur, of the tribe of Judah. It is unusual to mention the names of both a father and grandfather together. But the rabbis teach that Hur was murdered for opposing the making of the golden calf. If true, Hur’s life was redeemed in the work of his grandson, who fashioned gold into the dwelling of the living God.505 And I have filled him with the Spirit of God, with skill, ability and knowledge in all kinds of crafts, to make artistic designs for work in gold, silver and bronze, to cut and set stones, to work in wood, and to engage in all kinds of craftsmanship (31:1-5, 35:30-33, 38:22). Bezalel was filled, or controlled, by the Holy Spirit to do his ministry. The rabbis also teach that Bezalel was only thirteen when selected by God to do the work of constructing the Tabernacle.

    In addition to Bezalel, ADONAI appointed Oholiab son of Ahisamach, of the tribe of Dan to help him. It is interesting to notice that Hiram, the chief artist Solomon employed to make the ornamental work of the Temple was also from the tribe of Dan (Second Chronicles 2:13-14). And God gave both of them the ability to teach others (35:34). Although all of the craftsmenpossessed skill, literally wise of heart, but only Bezalel was filled with the Spirit of God. The supervisors’ names were appropriate indeed, since Bezalel means, in the Shadow of God, and Oholiab means, God the Father is My Tent.